BRANCHEFORENING I HØRINGSSVAR:
Med en ny bekendtgørelse vil VLAK-Regeringen gøre det muligt at tillade, at lav- og nul-emissionsbiler kan køre i busbanerne fra 1. januar 2019. I et høringssvar peger brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik på, at det vil få negativ betydning for bussernes hastighed i byerne, og ikke mindst deres mulighed for at kunne overholde kørerplanen
Dansk Kollektiv Trafik peger på, at flere store samfundsmæssige udfordringer kan imødegåes med det samme indsatsområde. Det gælder blandt andet den kollektive trafik. Hvis flere vælger den kollektive trafik til, så vil trængslen på vejene blive mindre og gøre persontransport mere energieffektivt.
Dansk Kollektiv Trafik skriver:
God fremkommelighed for busserne i byerne er en af de måder, hvorpå vi kan gøre den kollektive trafik attraktiv for trafikanterne. Og til det formål er separate busbaner, altså vejbaner som kun må benyttes af busser, en afgørende nødvendighed.
Med en ny bekendtgørelse vil regeringen imidlertid gøre det muligt at tillade, at lav- og nulemissionsbiler kan køre i busbanerne fra 1. januar 2019. Hos os er der ingen tvivl om, at det vil få negativ betydning for bussernes hastighed i byerne, og ikke mindst deres mulighed for at kunne overholde kørerplanen.
Og hvordan skal reglerne håndhæves? Hvordan ser man med det blotte øje forskel på en elektrisk golf og en benzindreven golf?
Vi bakker op om den grønne omstilling, men det skal ikke ske på bekostning af en transportform, som er uundværlig i kampen mod trængsel på vejene. Grøn omstilling af transporten skal gerne føre til mere kollektiv transport og ikke mindre.
Interesserede kan læse høringssvaret her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn
Kommentarer til artiklen:
Skriv din kommentar:
Busbaner er til busser
Torsdag 6. december 2018 kl: 12:51
Af: RedaktionenMed en ny bekendtgørelse vil VLAK-Regeringen gøre det muligt at tillade, at lav- og nul-emissionsbiler kan køre i busbanerne fra 1. januar 2019. I et høringssvar peger brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik på, at det vil få negativ betydning for bussernes hastighed i byerne, og ikke mindst deres mulighed for at kunne overholde kørerplanen
Dansk Kollektiv Trafik peger på, at flere store samfundsmæssige udfordringer kan imødegåes med det samme indsatsområde. Det gælder blandt andet den kollektive trafik. Hvis flere vælger den kollektive trafik til, så vil trængslen på vejene blive mindre og gøre persontransport mere energieffektivt.
Dansk Kollektiv Trafik skriver:
God fremkommelighed for busserne i byerne er en af de måder, hvorpå vi kan gøre den kollektive trafik attraktiv for trafikanterne. Og til det formål er separate busbaner, altså vejbaner som kun må benyttes af busser, en afgørende nødvendighed.
Med en ny bekendtgørelse vil regeringen imidlertid gøre det muligt at tillade, at lav- og nulemissionsbiler kan køre i busbanerne fra 1. januar 2019. Hos os er der ingen tvivl om, at det vil få negativ betydning for bussernes hastighed i byerne, og ikke mindst deres mulighed for at kunne overholde kørerplanen.
Og hvordan skal reglerne håndhæves? Hvordan ser man med det blotte øje forskel på en elektrisk golf og en benzindreven golf?
Vi bakker op om den grønne omstilling, men det skal ikke ske på bekostning af en transportform, som er uundværlig i kampen mod trængsel på vejene. Grøn omstilling af transporten skal gerne føre til mere kollektiv transport og ikke mindre.
Interesserede kan læse høringssvaret her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn
Kommentarer til artiklen:
|
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |