Klik venligst

Klik venligst

  
Forsiden
      

Postkoncern tester lastbil på biogas

Fredag 24. april 2020 kl: 11:16
Share  


Af: Redaktionen

Postkoncern tester lastbil på biogas

Den svensk-danske postkoncern, PostNord, tester en ny bæredygtig Scania G410-trækker, der får sin motorenergi fra komprimeret biogas. Testen er en del af koncernes planer om at investere i mere bæredygtig levering og reduktion CO2-udledningen fra koncernens vejtransporter

Postkoncern tester lastbil på biogas
Lastbilen testes af på en række forskellige områder for at se, om det er en løsning, der PostNord skal investere mere permanent i. 


- Vi arbejder konstant på nye klimavenlige løsninger, der kan gøre os endnu grønnere i vores måde at levere på. Testen af Scania’s G410 er seneste spændende tiltag. Vi ser frem til at afprøve den bæredygtige lastbiltrækker i vores daglige distribution på Sjælland for at få afklaret, om det er den vej, vi skal gå, når der skal investeres i en grøn vognpark, siger Jan Greve, der er udviklingschef i PostNord Danmark. 


PostNord prøver trækkeren af de næste par måneder med udgangspunkt i transportcenteret i Køge,hvor den allerede er startet med at køre ture i Brøndby og Ishøj. Efter testen vil PostNord være blevet klogere på, hvor mange timer den kan køre om dagen, hvor fleksibel den er, hvorvidt der er bindinger eller omkostninger i praksis, som ikke kunne ses før testen, og hvordan den er at tanke. 


Lastbilen kører på komprimeret gas - enten komprimeret fossil naturgas (CNG) og komprimeret biogas (CBG). Med fossil naturgas kan man opnå en CO2-reduktion på ca. 10 procent, men man med dansk produceret biogas kan opnå en samlet CO2-reduktion på over 100 procent. Det skyldes, at der undgås stort metan-udslip ved at anvende gylle til biogasfremstilling som alternativ til gyllespredning på markerne. Der leveres så gødning retur til landbruget fra biogasproduktionen. I Danmark udbydes primært biogas på de nuværende 17 gastankstationer i landet. 


Den bæredygtige Scania G410 har en typisk rækkevidde på 300-500 km og en støjreduktion på 2-3 dB(A). Partikeludslippet er 73 procent lavere og NOx-niveauet 64 procent lavere, end det konventionelle Euro6 diesel alternativ. 


- Anvendelse af biogas er med nuværende rammebetingelser den mest økonomiske måde at reducere CO2-udslip på, og med dansk produceret biogas er CO2-udslippet reelt helt elimineret. Ydermere, er støjniveauet fra gaslastbilen betydeligt mindre. Det glæder os, at PostNord vil afprøve vores gastrækker i deres drift, og vi håber på, at det vil øge interessen i at investere i bæredygtige transportløsninger, siger Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania. 


Siden 2009 har PostNord reduceret virksomhedens CO2 udledning med 67 procent. Det er blandt andet sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne. Ved konstant at have et mål om høj fyldningsgrad og køre ad så smarte ruter som muligt, er både omkostningerne og miljøbelastningen pr. forsendelse blevet kraftigt reduceret. 
 






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand valgte mellem to lastvognsleverandører
- Dagligvarekæde køber elektrisk transportløsning
- Vognmand på Midtfyn kan suge og blæse med gods på ladet
- Juni bød på færre nye lastbiler
- Hadsten-vognmand komprimerer affaldstransporten
- Fire-akslet forvogn er bygget op med hejs og kran
- Lastbil er næsten født til grundvandssænkning
- Kranen holder hvad den løfter op fra tømmerladet
- Posten bringer el-lastbil ud i virkeligheden
- Kinesiske el-varebiler med britiske rødder kommer til Danmark
- Højresvingsassistenter til lastbiler kan eftermonteres
- Den nedbyggede trailer er universel til transport af mange ting

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst