Forsiden
      

Entreprenør-model har rullet i 10 år

Onsdag 3. juni 2020 kl: 09:44
Af: Redaktionen

Entreprenør-model har rullet i 10 år

Den svenske lastbilproducent Volvo Trucks kan fejre 10 år med sin entreprenør-model Volvo FMX. FMX-modellerne blev introduceret i 2010 som en model-serie særligt udviklet til den krævende anlægsopgaver. Volvo Trucks har gennem årene videreudviklet FMX-modellerne, så den ifølge producenten selv har opbygget et solidt ry som en af de stærkeste anlægslastbiler på markedet

Entreprenør-model har rullet i 10 år
Før lanceringen af Volvo FMX blev forskellige varianter af Volvo FM og Volvo FH anvendt i anlægsbranchen. I 2010 førte mange års feedback fra kunder til introduktionen af en Volvo-lastbil udviklet specifikt til anlægsarbejdet. 


- Volvo FMX var en revolution, og den blev snart meget populær blandt både vognmænd og chauffører, siger Claus Jensen, der er produktchef hos Volvo Trucks.


Designet til barske vejforhold
Det robuste moderne ydre på den første Volvo FMX viste tydeligt lastbilens familieforhold med Volvo Entreprenørmaskiner. Blandt Volvo FMX's særlige funktionaliteter var en stærk bugseringsanordning til fritrækning, forlygtebeskyttelse, nye indgangstrin med skridsikker belægning og en praktisk stige. Med en tredelt stålkofanger, hjørner lavet af tre millimeter tykt stål, en solid beskyttelsesplade til krumtaphuset og med en beskyttende front, var den i høj grad en robust anlægslastbil. 


Kun tre år efter introduktionen af Volvo FMX præsenterede Volvo Trucks en ny version. Førerhuset blev ændret og alle komponenter i frontstrukturen blev redesignede. Ny luftaffjedring gav en øget frihøjde på 300 mm. Bugseringsanordningen kunne nu trække op til 32 ton.


- Volvo FMX’ øjeblikkelige succes opmuntrede os, så vi lancerede en ny version allerede i 2013. Det var en endnu mere robust løsning til det udfordrende anlægsmiljø, siger Claus Jensen.


Volvo Dynamisk Styring giver ubesværet og præcis kørsel
Samme år introducerede man Volvo Dynamisk Styring endnu en patenteret teknisk innovation, som gjorde det muligt at køre en lastbil med minimal anstrengelse. Volvo Dynamisk Styring kombinerer en konventionel hydraulisk servostyring med en elektronisk reguleret elmotor monteret på styrehuset. 


- Styresystemet er perfekt til en anlægslastbil. Ved lave hastigheder gør den styringen ubesværet og præcis og fjerner belastningen fra chaufførens arme og skuldre. Dette medfører øget sikkerhed og reduceret risiko for arbejdsskader, siger Claus Jensen.


I-Shift gearkasse til tunge opgaver
Anlægsversionen af Volvo I-Shift gearkasse gør det muligt for Volvo FMX at håndtere barskt og kuperet terræn med et højt niveau af produktivitet og chaufførkomfort. I 2016 introducerede Volvo Trucks I-Shift med krybegear, som gør det muligt for lastbilen at sætte i gang fra stilstand med vogntogsvægte på op til 325 ton. Det gør det også muligt for chauffører at køre med hastigheder helt ned til 0,5 km/t, hvilket er en stor hjælp ved præcisionsmanøvrering. 


FMX-X pakke er nu tilgængelig
For at fejre 10-års fødselsdagen tilbyder Volvo Trucks Danmark indtil september en FMX-X pakke med fokus på chaufførkomfort og sikkerhed på forvogne i konfigurationerne 8x4 og 8x2.


Fødselsdagspakken indeholder:
  • Motor på minimum 500 hk
  • Volvo Dynamisk Styring
  • Bi-Xenon lygter
  • Førersæde med ventilation og varme
  • Motor- og kabinevarmer
  • Medieanlæg med navigation
  • Læderrat
  • Regnsensor
  • Elektronisk styret klimaanlæg
  • Automatisk lyskontakt









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst