Iveco har satset på merværdi, miljø og mere mandskabsplads

Onsdag 4. juli 2012 kl: 16:07
Af: Jesper Christensen

Iveco har satset på merværdi, miljø og mere mandskabsplads
Iveco Stralis kører sidst på året ud på landevejene i en HI-Way-udgave med mere aerodynamisk design udvendigt. En detalje, som er værd at bemærke er nye xenon-forlygter med LED-kørelys.

Den nye udgave af Ivecos's største lastbil - Stralis - har fået tilnavnet HI-Way, HI-Road og HI-Street. Iveco fremhæver, at der er fokuseret på kvalitet og fordele for kunderne med nye udgave af lastbilen, som fåes med enten Euro 5 eller Euro 6 motorer

Søndag 1. Juli præsenterede Iveco den seneste udgave af sin store lastbil - Stralis - for flere hundrede inviterede journalister fra Europa - blandt andet for transportnyhederne.dk fra Danmark, hvor Iveco har en markedsandel på omkring seks procent.

Under præsentationen pegede Iveco's repræsentanter på, at der var lagt vægt på særligt fire områder:

- Kvalitetsløft i produktionen med færre fejl
- It-løsninger, der kan bidrage til bedre økonomi hos kunderne
- Nyt udvendigt og især indvendigt design af førerhuset
- Motorer, der lever op til Euro 6 normen

Iveco vælger kun SCR
Iveco har valgt kun at satse på SCR-løsningen, når det gælder om at leve op til Euro 6-normen. Ivecos repræsentanter fremhævede, at selvom motoringeniørerne kender EGR-systemer særdeles godt, har de fravalgt denne løsning. Med en ren SCR-løsning kan Iveco holde vægten af motoren nede og undgå ekstra køling i forbindelse med EGR-systemer.

Det betyder, at Iveco-motorerne har en høj udnyttelsesgrad af den energi, som dieselolien i brændstoftanken indeholder.

Den nye Stralis leveres med Euro 5 motorer, der spænder fra Cursor 8 motorer på henholdsvis 310, 330 og 360 hk over Cursor 10 på henholdsvis 420 og 460 hk til Cursor 13 på 500 og 560 hk. Cursor 8 fåes også gas-udgaver på 270, 300 og 330 hk, mens Cursor 13 fåes i en 480 hk-udgave i forbindelse med et smallere førerhus.

Med Euro 6 kommer Cursor 9 og Cursor 11
Den fåes også med Euro 6 motorer, der spænder fra Cursor 9 motorer på henholdsvis 310, 330 og 360 hk over Cursor 11 på henholdsvis 420 og 460 hk til Cursor 13 på 500 og 560 hk. Når det gælder Euro 6-normen er der også en Cursor 8-motor i en gas-udgave på 270, 300 og 330 hk.

Interiøret er løftet
For manden eller kvinden, der skal sidde bag rattet og styre en ny Stralis HI-Way, er der kræset med et nyt instrumentpanel med et rat, der kan justeres trinløst i hældning og højde, hvis man træder på en udløserknap i gulvet. Førerpladsen er karakteriseret af et godt overblik over de forskellige knapper og lamper i instrumentpanelet. Håndbremsen sidder lige ved hånden - det samme gælder gearskiftearmen til den automatiserede gearkasse - AS Tronic, som også kendes fra eksempelvis DAF.

Kigger man rundt i førerhuset er det værd at lægge mærke til pladsen, hvor chaufføren skal sove, når det bliver til til hvil. Der er tale om en seng med lameller, som mange vil kende det hjemme fra soveværelset. Løfter man sengebunden op, får man adgang til et par store rum.

Under sengen mellem sæderne, har Iveco placeret to skuffer, hvor der er plads til et stor og et mindre "køleskab". Det mindste er lige ved føresæden, så chaufføren kan nå den kolde vand eller få fat i en frisk frugt eller noget af det andet, han eller hun har med sig under transporten.

Iveco hjælper chaufføren til økonomisk kørsel
En stor del af af forbedringerne ud over motorerne, det nye interiør og det lidt forandrede udseende foran med bedre aerodynamik findes bag paneler og instrumentbord.

Iveco fremhæver, at der er satset på at forbedre kvaliteten af produktet med en mindre fejlmargin i produktionen. Der er også satset på nye it-systemer, som informerer om brændstofforbruget og hjælper chaufføren til en bedre brændstoføkonomi.

Under en testkørsel i forbindelse med præsentationen af den nye Stralis HI-Way lykkedes det efter en gul start at forbedre resultatet, så det til sidst var grønt.

Filosofien bag er how Iveco ligesom hos eksempelvis Scania, at chaufføren kan bidrage til bedre økonomi i virksomheden ved at udnytte brændstoffet bedst muligt. Og det vil Iveco hjælpe med med det nye system.

Indtrykket af den nye Iveco Stralis HI-Way er umiddelbart positivt. Det gælder både motormæssigt, interiørmæssigt med hensyn til chaufførforhold, og i forhold til it-hjælpesystemerne.


Topfoto er taget af transportnyhederne.dk under præsentationen i Torino, mens de nederste er foto, som Iveco har stillet til rådighed.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.