Volvo Trucks kan følge lastbilernes "sundhedstilstand" på trådløs afstand

Torsdag 19. juli 2012 kl: 09:04
Af: Redaktionen

Volvo Trucks har udviklet et nyt GSM-baseret system, som gør det muligt for værkstedet at kontrollere en lastvogns tilstand på afstand - en udvikling, der giver øget driftstid og lavere vedligeholdelsesudgifter. Efter planen skal systemet lanceres i Europa i 2013

De nye fjerntjenester er mulige takket være den nyeste version af Telematics Gateway (TGW) i lastvognen. Det gør det muligt for Volvos værksted at overvåge lastvognens tilstand og slitage samt aflæse fejlkoder på afstand via GSM-netværket.

- Med de nye kommunikationsfaciliteter i lastvognene får værkstedet løbende oplysninger om slitage på en række komponenter, siger Christian Gustavsson, servicechef hos Volvo Trucks.

Det nye system gør det muligt for værkstedets serviceteknikere at tjekke, hvor langt lastvognen har kørt, og hvor hurtigt de forskellige komponenter bliver slidt. Herefter kan værkstedet planlægge eftersyn i forhold til den enkelte lastvogns faktiske behov.

- Det giver øget driftstid og minimerer risikoen for uventede nedbrud på farten. Det forbedrer også sikkerheden og reducerer administrationen for transportvirksomheden, så kunderne kan regne med stor pålidelighed, fremhæver Christian Gustavsson.

Optimerer driftstiden
Fjernkommunikation mellem lastvogn og værksted er et supplement til serviceplanen. Hvis lastvognen køres på en anden måde i forhold til den oprindelige plan, kan serviceintervallet måske blive for stort eller lille. Når værkstedet modtager data om den faktiske slitage, kan serviceintervallet tilpasses lastvognens egentlige behov.

- Mange af parametrene er svære at beregne. En lastvogn, der køres i barske omgivelser, slider visse komponenter hurtigere, mens en lastvogn, der køres i lettere omgivelser, ikke har nedslidt de samme komponenter, når de ifølge planen bør skiftes. Det giver større usikkerhed for transportvirksomheden, siger Christian Gustavsson.

Minimerer uventede nedbrud
Hvis lastvognen bruges på en måde, der adskiller sig fra det, der var planlagt i den oprindelige serviceplan, får værkstedet besked om det.

Værkstedet kan for eksempel få besked om slitage på bremseklodserne. På den måde bliver slidte dele skiftet i tide, så de ikke giver problemer under en langtur.

- Det er langt mere effektivt for både transportvirksomheden og værkstedet, hvis det er muligt at undgå uplanlagte værkstedsbesøg, siger Christian Gustavsson.


Med Telematics Gateway (TGW) bliver det muligt at lave fjernopdateringer af parametre, og i fremtiden bliver det muligt at opdatere hele softwarepakker i lastvognen. I starten vil systemet indeholde et begrænset antal parametre, men i løbet af de næste par år vil Volvo Trucks ifølge Christian Gustavsson udvikle en lang række lignende faciliteter, der har til formål at forbedre transportvirksomhedernes driftstid og reducere driftsomkostningerne.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.