Vestjyllands Andel fik fire på stribeMandag 23. marts 2015 kl: 09:49 Af: RedaktionenFire på stribe - fire Iveco Stralis linet op på pladsen hos Vestjyllands Andel i Boris sydvest for Herning. Der er tale om treakslede forvogne med tilhørende påhængsvogne eller kærre. Der er et spil, hvor man har vundet, når man har fået fire på stribe. Hos Vestjyllands Andel i Boris har de fået fire Iveco Stralis på stribe og en gevinst på brændstoføkonomien ud over at have fået fire lastvognstog med nye forvogne og nye eller renoverede påhængsvogne. Ved valget af leverandør lagde Karsten Thue Siem, der er ansvarlig for transport og logistik hos Vestjyllands Andel, vægt på at få tilbud fra mere end én leverandør. Valget faldt på en løsning, hvor lastbilerne blev leveret af Iveco og ladopbygningerne af Skelhøje Vognfabrik A/S En lørdag i januar, hvor sneen havde lagt sig i et tykt lag over det vestjyske landskab, var det lykkedes at samle de fire nye vogntog sammen med de chauffører, der til dagligt seks dage om ugen sidder bag rattet og kører korn- og foderstoffer ud til kunder i det meste af Jylland, på Fyn og enkelte på Sjælland. Sammen med chaufførerne var også Vestjyllands Andels Karsten Thue Siem og Ivecos Jørgen Andreasen. Vestjyllands Andel og Iveco har gennem årene opbygget et godt og tillidsfuldt forhold, og Jørgen Andersen har i løbet af de seneste ti år leveret en række nye lastbiler til Vestjyllands Andel. Over en kop kaffe eller to suppleret med et stykke kage var der lejlighed til at få en snak om de nye lastvognstog og om, hvad en virksomhed som Vestjyllands Andel med en årlig omsætning på to milliarder kroner, lægger vægt på, når der skal nye vogne med veltrimmede heste til virksomhedens i alt 25 kuske. Den bedste pris er afgørende Karsten Thue Siem fortæller, at det afgørende er prisen. For at få den bedste pris henter han tilbud ind fra tre leverandører, der får lov til at byde på den aktuelle leverance. Den leverandør, der kan komme med den bedste pris på forvogne eller trækkere, får ordren. Det samme gælder for opbygningen, der kan være en tankopbygning eller en opbygning med lad - måske med suge/blæseanlæg. I valget af leverandør bruger Karsten Thue Siem sine mange års erfaring med transport af korn- og foderstoffer til at udvælge hvem, der skal have mulighed for at byde. Der bliver også kigget på. hvor leverandørerne har hjemme, og hvor chaufførerne fra Vestjyllands Andel kan få serviceret lastbiler, sættevogne og påhængvogne. For lange omveje til et servicepunkt kan være med til at diskvalificere en leverandør. Service i nærheden I den aktuelle leverance, hvor Iveco leverede de trækkende enheder og Skelhøje Vognfabrik leverede to af tip-opbygningerne til forvognene og med tilhørende nye tip.påhængsvogne - den ene med suge/blæseanlæg og den anden kun med blæseanlæg, kan Iveco tilbyde service i nærheden. Det nærmeste er i Herning, men chaufførerne skal ikke køre ret meget længere før de er ved næste serviceværksted i Holstebro og Thisted mod nord, Esbjerg mod syd, og Vejle og Kolding mod sydøst. Og kommer de længere væk fra hjemstavnen, er der servicepunkter i eksempelvis Aarhus, Aalborg, Odense og Ringsted. Lader andre forsøge sig med de nyeste modeller Et andet punkt, der spiller ind i valget af leverandør, er, hvornår den aktulle model blev lanceret. Er den spritny uden andre kilometer på vejene end testkilometerne under udviklingen, står Vestjyllands Andel ikke forrest i køen af købere. Med vestjysk sindighed lader Karsten Thue Siem gerne andre gøre sig erfaringer med de nyeste modeller. Når modellerne så har været på vejene i et stykke tid, er det en anden sag. For så er der ved at være tale om velprøvede lastbiler, som vil kunne køre ind i stalden hos Vestjyllands Andel og videre ud på vejene med korn - og foderstoffer uden de store tekniske udfordringer for hverken chauffører eller mekanikerne på serviceværkstederne. Når bilerne så er købt og leveret, bliver de lukket ind i folden til de andre. Hverdag - ugens seks dag - er de på vejene - hver med én af Vestjyllands Andels 25 chauffører bag rattet. Fire af bilerne har to chauffører, der deler om arbejdet, mens fire biler kun har én chauffør og de otte sidste har tre chauffører på to biler. Jens Møller, Frank Boje, Villy Iversen, Jørgen Vinther og Torben Madsen - alle chauffører hos Vestjyllands Andel, der har fået nye Iveco Stralis Hi-Way med 450 heste at køre i. Der er tale om fire treakslede forvogne med tilhørende påhængsvogne og kærrer. Det giver tæt på fuld udnyttelse af chaufførernes køre- og hviletider, hvor chaufførerne, der deler biler, arbejder tre dage og derefter har tre dage fri plus søndagen. Ud over den faste stab på 25 chauffører råder Vestjyllands Andel over fire afløsere. - Vi har produktion og leverancer seks dage i ugen, for dyrene på gårdene skal jo have noget at spise hver dag, siger Karsten Thue Siem og tilføjer, at bilerne også kører juleaften og anden jule dag. Kun første juledag er fridag. - Det er et spørgsmål om løbende leveringer til landbrugene, siger Karsten Thue Siem, der har arbejdet hos virksomheden i 25 år og kan se tilbage på samlet 35 år i korn- og foderstofbranchen. Bedre brændstoføkonomi Med de fire nye Iveco'er kan han så se frem til en lidt mindre brændstofregning, for allerede efter få uger har de nye lastbiler gjort sig fortjent til slagsbrochurernes rosen omtale af biler med en god brændstoføkonomi. En af chaufførerne siger, at han i sin nye Iveco kører omkring 300 meter længere på en liter brændstof sammenlignet med en lastbil, han kørte i tidligere. 300 meter længere på en liter dieselolie bliver til en hel del på årsbasis. Fakta om de fire nye Iveco Stralis til Vestjyllands Andel
Fakta om opbygningerne fra Skelhøje Vognfabrik De to forvogne:
Fakta om Vestjyllands Andel
På vej med foder en lørdag eftermiddag. Vestjyllands Andels nye Iveco'er blev sat i drift med det samme. I seks af ugens syv dage - også juleaften - er de på vejene med foderprodukter til landmænd i Jylland, på Fyn og et par på Sjælland. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |