Sådan virker Volvo I-Shift Dual Clutch

Fredag 6. november 2015 kl: 11:01
Af: Mikael Friis

Volvo Trucks inviterede transportnyhederne.dk ud på en testkørsel af en Volvo FH med Volvo I-Shift Dual Clutch. Her kommer nogle forklarende fakta

I-Shift DC kan beskrives som “to sammenkoblede gearkasser med to tørkoblinger” integreret i én enhed. De to koblinger er forbundet til hver sin indgangsaksel, der fungerer uafhængigt af hinanden. Den ene aksel dækker de ”lige gear” (2., 4., 6., 8., 10. og 12. gear), mens den anden dækker de ”ulige gear” (1., 3., 5., 7., 9. og 11. gear).


I-Shift DC kan håndtere vogntogsvægte på op til 60 ton og drejningsmoment på op til 2.800 Nm. Hovedgearkassen har to indgangsaksler, tre fremadgående gear og et bakgear. Dertil kommer et synkroniseret rangegear af planettypen i rangegearhuset. Ved al brug af Powershift-funktionen udfører en mekanisk enhed en passende synkronisering af hastigheden, inden der aktiveres et gear, mens effekten overføres til et andet gear. Under andre gearskift udføres hastighedssynkroniseringen ved at kontrollere motorens omdrejninger og en bremse i gearkassen.


Gearvælgeren er indbygget i førerstolen som standard men kan også monteres som knapper i instrumentpanelet. Når gearvælgeren er monteret i instrumentpanelet, er det ikke muligt at vælge forskellige skifteprogrammer og heller ikke manuelle gearskift eller nødkørselsfunktion.
Under krævende forhold kan chaufføren låse det aktuelle gear ved at vælge ”M” (manuel). Da koblingen styres af gearskiftesystemet, er der ingen koblingspedal.


Når et gear vælges, aktiveres en af koblingerne. Det næste gear på den anden aksel aktiveres og indkobles, når det er tid til gearskift. Momentet overføres til den anden kobling uden afbrydelse af moment. Funktionen kaldes Powershift og kan anvendes til alle gearskift undtagen mellem 6. og 7. gear (rangegearskift). I visse tilfælde og/eller under visse omstændigheder udfører gearkassen “normale” gearskift afhængigt af softwarestrategi og faktorer som vogntogsvægt og gasgivning.


Køreprogrammer til optimal effektivitet 
Med en programpakke, der vælges efter den specifikke transportopgave, er det muligt at skræddersy gearkassens egenskaber og funktioner via softwaren.
I automatisk tilstand kan chaufføren vælge mellem ”Economy” og “Performance” med fokus på hhv. brændstoføkonomi og høj ydeevne ved behov for ekstra motorkraft. 


Kort og godt:
  • Bløde og hurtige gearskift uden moment- eller effekttab
  • Powershift-funktionen kan anvendes til alle skift bortset fra skift af rangegear (6-7. gear)
  • Fuldautomatiske gearskift giver høj komfort og forbedret brændstoføkonomi
  • I-Shift software tilpasser gearskiftene til de aktuelle køreforhold
  • Mulighed for manuelt gearvalg og fastlåsning af aktuelt gear
  • Lav vægt takket være den kompakte konstruktion gearkassehus i aluminium
  • Velegnet til fjerntransporter og regionale transporter
  • Med specialolie skal filtre og gearolie udskiftes efter max. 450.000 km eller hvert tredje år.

Nedenfor er der en video, hvori Volvo Trucks forklarer mere om Volvo Dual Clutch






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.