Dækproducent ruller nye M+S trailerdæk ud til tung volumen-transportFredag 13. november 2015 kl: 11:33 Af: RedaktionenContinentals tredjegenerations hybrid-dækserie omfatter en komplet model-række til styreaksel, trækaksel og trailer - HS3, HD3 og HT3. Nu udvides dækserien med et særligt bredt dæk, der er målrettet megaliner-trailere og som er klar til den nordeuropæiske vinter Continentals Hybrid-serie omfatter dæk designet til hver aksel. HS3 er målrettet styreakslen og bogstavkoden er let at læse, så man kan se, om dækkene er placeret på korrekt aksel. H står for Hybrid, S for Steering og 3 for 3. generation. HD3 er således målrettet drivakslen, hvor D’et står for Drive, mens HT3 er målrettet Traileren, hvor T’et står for trailer. Hybrid-serien blev introduceret sidste år og bestod af en stribe modeller i forskellige dimensioner til hver aksel. Nu udvides modelserien af trailerdæk med et ekstra bredt dæk målrettet volumen-transport og det kommer i to nye dimensioner: 435/50 R 19,5 og 445/45 R 19,5. Hver eneste kubikmeter lastrum skal udnyttes Inden for volumentransport er det vigtigt at udnytte hver eneste kubikmeter i lastrummet bedst muligt. Continental har derfor udviklet det nye trailerdæk specielt til mega liner-lastbiler for at bidrage til at maksimere volumen i den samlede tilladte højde på fire meter. - Det nye trailerdæk er karakteriseret ved høj belastningskapacitet og høj levetid kombineret med en relativt kort diameter. Ligesom tilsvarende 22,5" dæk tillader det nye Conti Hybrid HT3 435/50 R 19,5 og Conti Hybrid HT3 445/45 R 19,5 en akselbelastning på 9 ton. Samtidig medfører de, at den indvendige lasthøjde på 3 meter udnyttes bedst muligt, når de bruges på mega liner-trailere, siger administrerende direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S. Længere levetid og bedre brændstoføkonomi Trailerdækkets optimerede kontur og afbalancerede vægtfordeling giver en jævn slitage og er således med til at sikre en lang levetid. Det er også lykkedes udviklingsteamet at skære 15 procent af trailerdækkets rullemodstand sammenlignet med forgængerne i andengenerationsserien. Dette har medført, at begge dæk har fået klassifikationen "B" for brændstofforbrug i EU's dæklabel. - Sammen med plus-volumenmønsteret kendetegnet ved høj volumen i slidbanegummiet, vil disse egenskaber sikre en lang levetid og et jævnt slidmønster. Det indre slidbanemønsters optimerede design forhindrer, at sten sætter sig fast. Det ydre slidbanemønsters design gør dækket særdeles robust især i skulderområdet og optimerer således dets levetid, undeforklarer Georg Nielsen. Mulighed for regummiering Ligesom alle dæk i Conti Hybrid-serien er det nye trailerdæk på grund af den slidstærke kanttråd og den nye gummiblanding i bæltelaget designet til at indgå i Continentals ContiLifeCycle regummieringskoncept, hvor man blandt andet kan anvende karkassen flere gange. Dermed forbedres driftsøkonomien markant. - Særlige indikeringsmærker i slidbanen på karkassen indikerer mønster-opskæringens dybde. Herudover er karkassen på Conti Hybrid HT3 435/50 R 19,5 og Conti Hybrid HT3 445/45 R 19,5 udstyret med den patenterede AirKeep-innerliner, der forebygger gradvist lufttab, siger Georg Nielsen. Continental oplyser, at både Conti Hybrid HT3 435/50 R 19,5 og Conti Hybrid HT3 445/45 R 19,5 har M+S (Mud+Snow) samt 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) mærkning og er dermed anvendeligt i det nordeuropæiske vintervejr.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |