Den tungt lastede Volvó kryber med lethed op ad den stejle bakkeTorsdag 23. juni 2016 kl: 11:29 Af: Jesper ChristensenVolvo Trucks lancerede for nylig en særlig udgave af sin I-Shift-gearkasse, der automatisk vælger det gear, der passer bedst til den aktuelle situation. Den nye udgave har to meget lave krybegar, der betyder, at Volvo Trucks kan levere sværgodstrækkere med IShift-gearkasser, der starte fra stilstand med en totalvægt på 325 ton. Volvo Trucks inviterede blandt andet transportnyhederne.dk på en testtur i tungtlastede fire-akslede Volvo FH16’er, så vi selv kunne føle, se og mærke, hvordan en sværgodstransport lastet med en dumper med sten, så totalvægten var oppe på 120 ton, kan sætte i gang op ad en stejl bakke uden risiko for at brænde koblingen af - og hvordan hele drivlinen kan klare at holde igen, når det går ned ad bakke igen Oppe i førerhuset - ja, det lignede jo alle andre FH’ere - så det var ikke den store udfordring. Knapper, kontakter vippearme sad, som i alle FH’ere - lige ved hånden. Så det var mest at koncentrere sig om at finde en god siddestilling med sædet vippet lidt frem for at sikre blodomløbet til benene - ja det er en vane - indstille rattet, spænde sikkerhedsselen, starte for maskineriet, sætte I-Shift-gearvælgeren på “kør” og så trykke let på speederen, for I-Shift-systemet fandt selv det rette gear. Der var læs på drengen - hvis man kan bruge det udtryk for et 10-akslet vogntog, som det, vi havde fået sat gang i. Men det var en imponerende oplevelse at mærke, hvordan motor, gearkasse og resten af drivlinen spillede sammen med styretøjet i en velafbalanceret diesel-motorsymfoni. Efter omkring 100 meter kom den første udfordring - en bakke med en stigning på 12 procent. Det gik fint, for vogntoget rullede jo allerede. Midt på bakken var det så meningen, at vi skulle bremse op og holde helt stille - for så at sætte i gang igen. Det gjorde vi så. Flytte foden fra bremsen over på speederen og så trykke den lidt ned. Man behøver ikke at tænke frygtelige tanker om, hvad der vil ske, hvis vogntoget begynder at rulle baglæns. For det sker ikke. Vogntogets hill-hold fungerer, så der faktisk er rigtig god tid til at flytte foden fra bremser til speeder. Det gjorde vi så. Motoren gik lidt ned i omdrejninger, da den begyndte at tage ved. Men tilkoblingen skete hurtigt og uproblematisk, så langsomt kom vi op i fart og op over bakketoppen. Med en udveksling på 32:1 i det laveste krybegear var det en enkelt opgave. Udvekslingsforholder betyder, at motoren drejer 32 omgang for hver gang, kardan-akslen drejer én omgang. Næste springende punkt var så, hvordan vogntoget ville opføre sig, når det gik ned ad en bakke med et fald på 16 procent. Ville det føles, som 750 løbske heste? Nej, retarder og motorbremse kunne ubesværet holde styr på hestene og de mange ton nede på en passende hastighed, så sikkerheden var intakt og risikoen for at vælte i næste sving var så langt væk, som den fjerneste by i Rusland. Lige en detalje - spejlene sidder som de skal - de to. Resten af testturen havde kun en enkelt større udfordring for chaufføren - enden af testbanen, hvor vi skulle vende snuden den modsatte vej. Her blev der lagt en del gummi af på asfalten. Den svenske co-driver fortalte, at et af dækkene på traileren dagen før var sprunget i svinget - journalisten var blevet hentet i en personbil, mens han selv havde fået løftet hjulet op ved hjælp af trailerens hydrauliske system, så han havde kunnet fastgøre det oppe og så køre vogntoget hen for at få skiftet hjul. Sådan kan man så meget, når man ved, hvordan. Vores testtur blev gennemført uden sprængte dæk - og til vores fulde tilfredshed. Volvo Trucks’ I-Shift gearkasse med krybegear fungerer, som det skal. Men det havde vi også forventet - og forventningerne til Volvo Trucks er høje Vi prøvede også en anden Volvo FH16 koblet for en fire-akslet blokvognlastet med en gravko, så totalvægten på det otte-akslede køretøj var oppe på 80 ton. Vi prøvede af stoppe op ned ad bakke og så bakke opad. Formidabelt enkelt og ubesværet. Det vogntog fungerede også til topkarakter. Det samme gjaldt det ni-akslede tømmervogntoget, der havde en totalvægt på 77-78 ton. Efter testturene havde vi lejlighed til at stå i vejkanten og følge med i, hvordan de andre transportjournalister kom kravlende op ad bakken. De standse midt på bakken, hvor vi også var standset op, og satte igang igen uden den mindste duft af varm eller brændt kobling. Stille og roligt kom der gang i de tunge vogntog, som fortsatte op over bakketoppen og videre nedad på den anden side. Fakta om I-Shift med krybegear
Udvekslingsforhold, I-Shift med krybegear
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |