Koreansk bilproducent vinder innovationsprisTorsdag 21. november 2019 kl: 10:27 Af: RedaktionenKoreanske Hyundai har vundet den anden udgave af den årlige Truck Innovation Award for sit Hydrogen Mobility Project, som er baseret på fabrikkens tunge elektriske brint-lastbil, H2 Xcient. Prisen uddeles af organisationen International Truck of the Year (IToY), som består af 24 journalister og redaktører fra førende europæiske lastbilmedier, samt en række associerede medlemmer fra hele verden Truck InnovationAward 2020 blev overrakt til Rolf Huber, formand for Hyundai Hydrogen Mobility, og Jihan Ryu, direktør for Commercial Vehicle Engineering Design Group hos Hyundai Motor Company. Det skete onsdag aften på Solutrans, der er dette års største transportmesse i Europa, som fandt sted i den franske by Lyon. Med et samlet pointtal på 80 opnåede Hyundais brint-lastbil førstepladsen i afstemningen foran fem konkurrenter, som omfattede Nikolas brint-serie, Freightliner eCascadia, Volvo Trucks’ Vera-projekt, Scania AXL og Renault Trucks Optifuel Lab 3. Hyundai introducerer de grønne brint-drevne lastbiler til en række vognmandskunder i Schweiz til næste år - og til flere andre europæiske lande i de kommende år. Pragmatisk løsning på grøn udfordring IToY-juryen anerkendte den pragmatiske tilgang til at opnå en grønnere transportsektor ved at indgå partnerskaber med en række andre nøgleaktører til at skabe grundlag for udrulningen af mere miljøvenlige lastbiler. Samarbejdspartnerne omfatter køretøjsproducenten Hyundai Motor Company, H2 Energy, Linde og Alpiq, samt en række transportfirmaer og handelspartnere i Schweiz. Hyundai H2 XCient Fuel Cell (FECV) er en lastbil udviklet efter europæiske forskrifter og udstyret med et nyt 190 kW brændselscelle-anlæg. Lastbilen har en rækkevidde på 400 km, da den har syv brændstoftanke, som hver har en kapacitet på næsten 35 kg brint ved et tryk på 350 bar. Ifølge IToY-vedtægterne uddeles Truck Innovation Award til en lastbil over 3,5 ton med nytænkende teknologi og enten udstyret med en alternativ drivline eller alternativt brændstofsystem og/eller andre højteknologiske løsninger. Om International Truck of the Year:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |