Lastvognsforhandler er klar med nye partikelfiltre til ældre last- og varebilerTorsdag 7. maj 2020 kl: 12:15 Af: RedaktionenVærkfører Finn Rasmussen (tv) og produktchef John Hostrup. Politikerne på Christiansborg forhandler i disse dage om at skærpe miljøkravene til last- og varebiler over 3,5 ton totalvægt ved kørsel i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Ifølge S-Regeringens forslag vil det fra 1. juli betyde, at last- og varebiler indregistreret før 1. oktober 2009 får køreforbud i miljøzonerne, medmindre de er udrustet med et godkendt partikelfilter
HEJ Gruppen har både MAN-, IVECO- og DAF-forhandling plus autoriseret service på Scania-køretøjer 10 steder på Sjælland og Lolland-Falster. Henrik E. Jørgensen peger på, at om mindre end to måneder vil et stort antal ejere af ældre dieseldrevne last- og varebiler stå overfor valget mellem at skrotte deres køretøjer eller eftermontere et godkendt partikelfilter på dem. Det sker, hvis de efter 1. juli fortsat ønsker at kunne køre i miljøzonerne i de fem største byer i Danmark med deres nuværende køretøjer. - Eftermontering af et godkendt partikelfilter kan især være en god løsning på køretøjer med dyre og komplicerede opbygninger som kraner, slamsugere og andre specialkøretøjer med lav årlig kørestrækning. Vi står klar til at hjælpe de virksomheder, der rammes af de nye regler og kan både levere og montere partikelfiltre på alle typer last-og varebiler uanset mærke og størrelse, siger Henrik E. Jørgensen. Partikelfilter-center i Dalby HEJ Gruppen forhandler de tyske HJS-filtre, der kan fjerne over 99 procent af dieselpartiklerne fra udstødningen. - Kunderne kan vælge at aflevere deres køretøj på hvilket som helst af vores 10 last- og varebilsanlæg over det meste af Sjælland og Lolland-Falster. Men vi har valgt at koncentrere partikelfilter-aktiviteterne på vores MAN last- og varebilsanlæg i Dalby på Midtsjælland, siger produktchef John Hostrup fra HEJ Gruppen. - I Dalby råder vi både over kompetencerne, medarbejderne og lager af HJS-partikelfiltre, der kan dække behovet på alle typer last- og varebilsmotorer fra et par liters slagvolumen og op til de største 13- og 16-liters lastmotorer på op til 700 hk. Filtrene er af såkaldt sintermetal-type, der i modsætning til keramiske filtre er mere kompakte og stort set vedligeholdelsesfrie, siger John Hostrup og peger på, at HEJ’s værkfører Finn Rasmussen har stor ekspertise i valg af det rigtige partikelfilter i forhold til lastbilmærke, motorstørrelse, effekt med mere. - Og vores mekanikere har erfaringen med at tilpasse og montere filtrene i forhold til opbygningen og driftsforholdene, fastslår han. Samlet pakke John Hostrup fortæller desuden, at HEJ Gruppen lægger vægt på at kunne levere en samlet pakke med alt lige fra rådgivning omkring valg af det optimale partikelfilter til montering samt papirarbejdet omkring dokumentation og miljøsyn. - Vi tilbyder at klare det hele, så kunden ikke skal fare fra Herodes til Pilatus. Vi vil typisk kunne klare hele processen på én dag, hvor partikelfilteret monteres, lastbilen miljøsynes og dokumentationen er på plads, når den triller ud ad porten, siger John Hostrup. De skærpede miljøzonekrav gennemføres - hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form - i to omgange. Fra 1. juli vil der blive krævet partikelfiltre på dieselkøretøjer over 3,5 tons totalvægt, der er registret første gang før 1. oktober 2009. Og fra 1. januar 2022 vil partikelfilterkravet blive skærpet, så det også gælder for dieselkøretøjer over 3,5 tons totalvægt indregistreret første gang før 1. januar 2014. Der lægges endda op til at skærpe skæringsdatoen, så partikelfilterkravet skal gælde for alle dieselkøretøjer over 3,5 tons totalvægt registreret før 1. januar 2015. Om miljøzoner og partikelfilterkrav
Om HJS’ sintermetalfiltre
Om HEJ Gruppen:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |