Forsiden
      

Italiensk lastbilproducent lancerede batteri-elektrisk lastbil på transportmesse

Torsdag 22. september 2022 kl: 12:22
Af: Redaktionen

På den aktuelle transportmesse i Hannover - IAA Transportation 2022 - har Iveco i samarbejde med Nikola Corporation lanceret en batteri-elektrisk trækker, Nikola Tre BEV. Den batteri-elektriske trækker, der kan bestilles nu, kører forud for den brint-elektriske Nikola Tre FCEV, som skal på vejene i 2023, og som vi omtalte tidigere på ugen. Besøgende på IAA Transportation 2022 vil kunne se demonstrationer i udendørsområdet og prøvekøre Nikola Tre BEV for at opleve dens ydeevne, komfort og avancerede intuitive funktioner

Den europæiske to-akslede Artic-version af den eldrevne Nikola Tre BEV har en rækkevidde på ca. 500 km og dermed kræfter til at varetage en lang række regionale transportopgaver. 


Både den batterielektriske og den brint-elektriske lastbil er en del af Iveco's arbejde med at kunne levere CO2-neutralitet i 2040.


- Nikola Tre BEV og FCEV modellerne er deciderede gamechangere i kommerciel lastbilkørsel. Modellerne er udviklet særligt som elbiler og leverer en ydeevne og køreoplevelse, der er i stand til at konkurrere med deres dieseldrevne konkurrenter, når det gælder de hårdeste og tunge opgaver. De giver driftsmæssigt og økonomisk levedygtige nulemissionsløsninger til regionale arbejdsopgaver og langdistancetransport, der vil give kunderne en reel konkurrencefordel, sagde Michael Lohscheller, der er President for Nikola Corporation ved åbningen af messen i Hannover.


- I dag lancerer vi de første produkter til det europæiske marked fra Iveco's stærke partnerskab med Nikola Corporation. I et samarbejde har vores teams designet en modulopbygget platform, der har plads til både batteri- og brændselscelledrivteknologier, og den første model er den europæiske 4x2 Artic udgave af Nikola Tre BEV lastbilen, der debuterer her i dag. Det er den første elektrisk fødte modulopbyggede platform nogensinde til leddelte tunge køretøjer, der rummer begge energikilder: en BEV eldrivlinje til opgaver på op til ca. 500 km og en FCEV brint eldrivlinje med op til 800 kilometers rækkevidde i første generation. Det er i sandhed en revolution, der markerer et konkret skridt i retning af vores ambitiøse mål om at opnå en nulemissionstransport, siger Carsten Sørensen, der er Sales Manager Heavy Iveco Danmark. 


Den europæiske Nikola Tre BEV produceres af Nikola og Iveco Europe som joint venture på produktionsanlægget i sydtyske Ulm. Anlægget, der blev indviet i 2021, har en samleproces, der er udviklet særligt til køretøjer, der er udviklet til eldrift fra start.


Modulopbygget med plads til batteri- og brændselsceller
Nikola Tre platformen er baseret på Iveco's S-WAY-lastbil og har en elektrisk aksel, der er udviklet og produceret af FPT Industrial, og Nikolas avancerede el-driftsteknologi. Folkene hos Iveco og Nikola har valgt en modulbaseret tilgang til platformen, så den har plads til både batteri- og brændselscelledrivteknologier.


På IAA Transportation 2022 annoncerede Iveco og Nikola den officielle åbning af ordrer på Nikola Tre BEV Artic 4x2 i Europa. Køretøjet, der har en akselafstand på 4.021 mm, har ni batterier med en samlet energimængde på op til 738 kWh, hvilket giver en rækkevidde på ca. 500 km. Opladning (10-90% SOC) tager anslået 162 minutter med en 175 kW oplader. Opladning med op til 350 kW forventes senere på året. Med en samlet energi på 738 kWh og en kontinuerlig effekt på 480 kW fra el-akslen fra FPT Industrial har den kræfterne, drejningsmomentet og rækkevidden til at udføre arbejdsopgaver som eksempelvis hub-to-hub leveringer og regionale transportopgaver. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst