Forsiden
      
ERHVERSORGANISATION OM OMSTILLING AF DEN TUNGE TRANSPORT:

-Der er brug for en politisk håndsrækning

Torsdag 26. januar 2023 kl: 13:22
Af: Redaktionen

Danmark taber terræn til sine nabolande i grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det mener erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, som sammen med Rådet for Grøn Omstilling og Volvo Danmark foreslår politikerne at lave en pulje på to milliarder kroner, som kan fremme flere el-lastbiler i Danmark

Dansk Erhverv, Rådet for Grøn Omstilling og Volvo foreslår i fællesskab, at der afsættes to milliarder kroner til en tilskudspulje for den grønne omstilling af landtransporten. Puljen skal tilvejebringe de første 1.400 batterielektriske lastbiler og sikre, at den tunge landtransport bidrager til Danmarks klimamål.  


I denne uge kunne Energistyrelsen, der hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, oplyse, at der var uddelt støtte på 45 millioner kroner til 69 elektriske lastbiler, som skal bidrage til omstilling af den tunge transport - blandt modtagerne var Volvo Danmark.

 
- Vi har en enestående mulighed for hurtigt at implementere ny grøn teknologi i form af elektriske lastbiler på de danske landeveje. Det vil være en stor fordel for både klimaet og erhvervet. Men der er brug for at samfundet investerer nu - både i el-lastbiler og den tilhørende el-infrastruktur, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.   


Med erfaring fra udbredelsen af elbiler for privatpersoner og de ordninger, der er etableret i blandt andet Tyskland og Sverige, kan en støtteordning ifølge de tre parter øge konkurrencefordelen ved nulemissionslastbiler, styrke dansk erhvervslivs førerposition inden for udbredelsen af nye grønne teknologier og bidrage til at reducere transportsektorens CO2-udledning. Samtidig peger de på, at det er nødvendigt at sætte fart under udrulningen af ladeinfrastruktur og ladestandere. 


- Der er hård konkurrence i transportsektoren. Hver eneste krone tæller for at skabe en sund forretning, og derfor er der ikke råd til at betale tre gange prisen for en batterielektrisk lastbil. Vi ser omvendt, at man i Sverige og Tyskland har meget store tilskudsordninger, og det betyder, at vi mister konkurrencekraft og sakker bagud i forhold til vores nabolande, som får en hurtigere grøn omlægning af transportsektoren end os. Derfor foreslår vi
 nu, at man giver en politisk håndsrækning til den grønne omstilling, siger Jesper Kronborg, der er branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.  


Danmark taber til Tyskland og Sverige 
Konsekvensen af de manglende danske initiativer risikerer at medføre, at udenlandske virksomheder vinder udbud og opgaver, da der her er skabt bedre rammevilkår for investeringer i grønne alternativer, og dermed en billigere pris for transportløsninger. Blandt andet Tyskland giver tilskud til 80 procent af merprisen for nulemissionslastbiler, hvilket betyder at danske virksomheder flytter og indregistrerer deres køretøjer i Tyskland og lande med lignende tiltag. 


Hos Volvo Trucks har man valgt at satse stort på produktionen af elektriske lastbiler, og koncernen er en af de første producenter i Europa til at udrulle el-lastbilerne i stor skala.  


- Vognmændene har vist stor interesse for elektriske lastbiler og den tilskudsordning, der lige er blevet uddelt i Danmark, hvor det også var helt tydeligt, at puljen langt fra var stor nok. Hvis støtten ikke bliver tilstrækkelig eller helt udebliver, så kan det ikke hænge sammen for vognmændene, og så er de nødt til at vælge de grønne løsninger fra. Det viser, at en fortsat støtteordning er nødvendig for at skabe den positive trend, siger Joakim Nilsson, der er Business Development Manager i Volvo. 


El-lastbiler kører op foran Christiansborg  
For at skabe opmærksomhed omkring udfordringerne med at omstille den tunge transport fra sort til grøn, stiller aktørerne bag forslaget om en omstillingspulje forskellige typer af el-lastbiler op på Christiansborg Slotsplads torsdag og inviterer transportminister Thomas Danielsen (V) på en køretur.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst