Forsiden
      

Japansk bilproducent leverer brintteknologi til lastbiler i Europa

Onsdag 22. februar 2023 kl: 13:36
Af: Redaktionen

Japansk bilproducent leverer brintteknologi til lastbiler i Europa

Den franske startup-virksomhed, Hyliko, vil integrere Toyota's andengeneration brintteknologi i lastbiler for at kunne tilbyde nulemissionskøretøjer. Med det nyeste partnerskab på lastbilområdet fortsætter Toyota med at udvide sin portefølje af partnerskaber, hvor den japanske koncern leverer brintløsninger på tværs af forskellige områder som eksempelvis tog, busser, generatorer og maritime applikationer

Japansk bilproducent leverer brintteknologi til lastbiler i Europa
Et af Toyotas store fokusområder er at reducere CO2-udslippet. Det sker gennem et samspil af flere forskellige teknologier. Toyota udvikler derfor både teknologier som batteriteknologi til hybrid, plug-in hybrid og fuldt elektriske køretøjer samt brintteknologi til både biler, busser, lastbiler, tog, skibe og generatorer.


Toyota har forsket og udviklet brintteknologi i over 30 år. Planen er at udvide brintforretningen i Europa, og koncernen sigter mod at udbrede nul-emissionsteknologien yderligere til den brede kommercielle transportsektor for at sætte skub i væksten af brintbaseret mobilitet.


Stort potentiale i lastbiler
Helt konkret ser Toyota et stort potentiale i lastbiler, da de står for transporten af godt 75 procent af alt gods på de europæiske veje. Brintsystemernes lave masse gør det muligt at laste tungere, ligesom hurtig optankning, der er en af brintteknologiens store fordele, også er essentielt for at skabe høj effektivitet for den tunge kommercielle transport.


Kommercielle lastbilers brugsmønstre og deres efterspørgsel efter større mængder brint gør, at de er nøgleelementer i udviklingen af en bæredygtig infrastruktur med flere brinttankstationer, hvor det er muligt at tanke brintdrevne køretøjer som biler, busser og altså lastbiler.


Toyota samarbejder på globalt plan med flere lastbilspartnere om at integrere brintteknologi i tung transport. I 2019 begyndte Toyota fx sammen med amerikanske Kenworth Truck Company projektet ”The ZANZEFF Shore to Store” i USA, hvilket for nylig har vist, at brintdrevne lastbiler kan matche diesel på trækkraft og derved tilbyde et nulemissions-alternativ, der er klar til at blive implementeret kommercielt. 


- Vi er glade for at kunne offentliggøre en aftale med Hyliko om levering af vores brintmoduler. Hyliko er en dynamisk start-up virksomhed med en bred vision for brint. De planlægger at tilbyde alle hovedkomponenterne i en øko-klynge; nemlig brintlastbiler, levering af grøn brint og leasing- og serviceaftaler, siger Thiebault Paquet, der er chef for Toyotas europæiske brintdivision, og fortsætter:


- Det er nødvendigt at have et sådant holistisk og langsigtet syn på væksten af et levedygtigt brintøkosystem for at sikre virksomhedens bæredygtighed og for at berolige investorerne. Sammen med partnere som Hyliko vil vi fortsætte med at bidrage til øko-klynger rundt om i Europa på vejen mod et brintbaseret samfund, som er en af grundstenene til at opnå CO2-neutralitet i 2040. 


To forskellige brintlastbiler
Hyliko vil i fremtiden tilbyde to forskellige typer brintlastbiler: En 44 tons trækker og en 26 tons lastbil, der vil være tilgængelige som 6x2 og 6x4 varianter. Hver af disse modeller vil være udstyret med to Toyota-brændselscellemoduler.


Som en del af lastbil-leasing-tilbuddet planlægger Hyliko at lancere deres egen grønne brintinfrastruktur - heriblandt både produktion af brint, lagring og distribution.


Der er i dag seks brinttankstationer i drift i Danmark, hvor man blandt andet kan tanke brintbiler som Toyota Mirai eller brintbussen fra Toyota og Caetano - H2.City Gold - der til daglig kører emissionsfrit på linje 300S mellem Lyngby og Ishøj i udkanten af København.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst