Forsiden
      

Det tunge elektriske marked var på godt 1.000 enheder i 2022

Torsdag 23. februar 2023 kl: 10:12
Af: Redaktionen

Det tunge elektriske marked var på godt 1.000 enheder i 2022

Sidste år voksede det europæiske marked for tunge elektriske lastbiler over 16 tons totalvægt med 200 procent til 1.041 enheder. Volvo Trucks leverede 32 procent af de tunge elektriske lastbiler og kørte dermed ind på den elektriske førsteplads

Antallet af tunge elektriske lastbiler på vejene i Europa og USA voksede sidste år hurtigere end året før. Volvo Trucks har nu solgt godt 4.300 elektriske lastbiler globalt i over 38 lande. I Europa er Volvo Trucks markedsleder med en markedsandel på 
32 procent af markedet for tunge elektriske lastbiler. I Nordamerika var tæt på halvdelen af alle elektriske lastbiler, der blev leveret i 2022 fra Volvo Trucks.


- Vi er fast besluttet på at lede transformationen til elektriske lastbiler, og vores markedsledende position i 2022 - ikke kun i Europa, men også i Nordamerika og øvrige markeder - er et bevis på, at vi gør netop det, siger Roger Alm, der er President for Volvo Trucks.


- Selv om markedet for elektriske lastbiler stadig er forholdsvist lille er tendensen klar. Mange af vores kunder starter nu deres eget skift mod elektrificering. Vi har til hensigt at være katalysatoren for denne overgang og sigter mod, at halvdelen af vores globale salg af nye lastbiler skal være elektriske i 2030, siger han videre.


Siden Volvo Trucks indledte sin produktion af fuldelektriske lastbiler i 2019, har virksomheden solgt godt 4.300 enheder i over 38 lande rundt om i verden. Volvo Trucks tilbyder et bredt modeludvalg med seks modeller af serieproducerede elektriske lastbiler, der kan anvendes til en lang række forskellige kørselsopgaver i og mellem byer. Ifølge Eurostat-statistikken “Road Freight Transport by distance” er tæt på halvdelen af alle transporter på vejene i Europa på under 300 kilometer.


- Vi har nu en produktportefølje, der kan dække de fleste typer kørselsopgaver for alle slags kunder. Ser vi på mønstrene for gods- og varestrømme, er det muligt at elektrificere næsten halvdelen af alle disse transporter med vores nuværende line-up af elektriske lastbiler, siger Roger Alm.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst