Affaldsselskab tager skrald i smalle gader med biogas-lastbiler
Onsdag 8. november 2023 kl: 09:59
Af: RedaktionenAmager Ressource Center, der er ejet af Dragør, Frederiksberg, Hvidovre, København og Tårnby kommuner, og blandt andet driver affalds- og energianlægget Amager Bakke, har fået to nye renovationsbiler, der kører på gas. Renovationsbilerne, der skal indsamle affald i Københavns Kommune, er to Iveco Eurocargo opbygget med en to-kammers komprimatorkasse fra italienske Mazzocchia. Tidligere har Iveco leveret en Iveco Eurocargo i samme ordre
De fabriksnye biler er 12 tons Iveco Eurocargo ML120EL21 CNG/P. Tal og bogstaver i modelnummeret viser, at der er tale om en 12 tons lastbil med lav indstigning, med en 210 hk motor, der kører på komprimeret gas og med en luftaffjedret bagaksel.
De nye renovationsbiler er bygget op med en to-kammers komprimatorkasse fra italienske Mazzocchia, så forskellige fragmenter kan holdes adskilte i forbindelse med indsamlingen.
Udover CO2-reduktion er drift på biogas et alternativ til konventionel dieseldrift, da også NO2-udledningen og udledningen af skadelige partikler er henholdsvis 90 procent og 99 procent lavere end ved drift på almindelig dieselolie. Dermed bidrager de tre nye biler væsentligt til en renere luft i København.
ARC, der råder over et større antal elektriske renovationskøretøjer, valgte de tre gasdrevne biler fra Iveco, da det på én særlig rute var ikke muligt at køre med elektriske renovationsbiler på grund af deres bredde.
- Vi skal bruge bilerne til indsamling af affald fra områder med svær fremkommelighed, og hvor der ikke er plads til vores ”store” lastbiler. Københavns Kommune's strategi om bæredygtig affaldsindsamling pålægger os at drifte vores køretøjer på miljørigtige alternativer til diesel. Her er biogas et godt alternativ som supplement til vores øvrige elektriske renovationsbiler, siger Bo Fredskov Kristiansen fra ARC.
ARC har tegnet en 3XL-Life service- & reparationsaftale på alle tre biler, og ARC kender dermed sine drifts- og vedligeholdelsesomkostninger på alle bilerne fremadrettet. Montering af de italienske komprimatorkasser på bilerne er foretaget hos Phoenix Danmark A/S, mens tilslutning af aggregatet samt diverse finish-arbejde er foretaget hos Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler A/S i Roskilde. Bilerne er leveret af Jesper Smedegaard, der er Key Account Manager, Heavy, hos Iveco Danmark A/S.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Man har sendt en twinsteeret trækker til Thisted
- Sværlasttrailer skal lægge lad ti tunge læs hos vognmand i Fredericia
- Lastbilfabrik markerer 60 år med rundvisninger
- Antallet af nyregistrerede lastbiler kørte frem i september
- 2025-model løfter brændstoføkonomien med op til tre procent
- Tip-trailer med automatisk rullepresenning skal klare noget af læsset hos vognmand i Gørding
- Amerikansk lastbilproducent solgte 88 tunge brint-elektriske lastbiler i juli kvartal
- Tip-trailer med fire-aksler kan rumme 61,5 kubikmeter
- Tyske el-lastbiler er i hele landet
- Tre-akslet tip-trailer er landet i Lundby på Sjælland
- Den ene tog den anden sværlasttrailer med på ladet
- Lastbilproducent genbruger komponenter i produktion af nye køretøjer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |