En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
Tirsdag 23. april 2024 kl: 10:28
Af: RedaktionenLastas i Hedensted har leveret det første city modulvogntog som Duo2. City-modulvogntoget består af to sættevogne, hvor den forreste er koblet på en trækker, og den bagerste er koblet på den forreste via en dolly. City-modulvogntoget må være op til 34 meter langt i modsætning til kendte modulvogntog, der må være 25 meter
![]() |
Dobbelttrailer-vogntogene må veje omkring 70 ton, og trods deres større vægt vil de slide mindre på vejene, da at vogntogene har mindst 11 aksler at fordele på vægten i forhold til almindelige modulvogntog, som typisk har 8 aksler.
Det positive argument for de ekstra lange vogntog, er udsigt til en reducere godstransportens CO2-udledning, da man med et dobbelttrailer-vogntog kan fragte væsentlig mere gods end med almindelige vogntog og modulvogntog - samt at logistikvirksomhederne kan spare omkostninger ved at effektivisere med de lægere vogntog.
![](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/cms/d100v-468-forreste.jpg)
Det første city modulvogntog - uden trækker - som Lastas har leveret, består forrest af en to-akslet Kel-Berg city gardintrailer med 10-tons aksler, luftaffjedring, skivebremser, Tridec tvangsstyring af den bagerste aksel, bund af 28 mm hårdttræsplanker med stålplade over Tridec drejesystem og TÜV-godkendt til 9.000 kg. Derudover er der monteret et galvaniseret WAP-træk i bagenden, 13 stk. FlexStrap surringsstropper og en Dhollandia-lift med mere. Traileren er XL godkendt og har en tilladt totalvægt på 35.000 kg.
![](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/cms/d100v-468-dolly.jpg)
Dernæst kommer en to-akslet Kel-Berg dolly med galvaniseret chassis og to 9-tons luftaffjedrede aksler med skivebremser. Dollyen, der har en tilladt totalvægt på 18.000 kg, er leveret med 400 mm nedbygget trækstang og har en skammelhøjde på 1.150 mm.
![](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/cms/d100v-468-bagerste.jpg)
Til sidst kommer en tre-akslet Kel-Berg gardintrailer med tre ni-tons luftaffjedrede aksler med skivebremser. Den 15.050 mm lange trailer har plads til 37 europaller på bunden, der er udført i 28 mm hårdttræsplanker og TÜV-godkendt til 9.000 kg. Derudover er der monteret 8 stk. forskydelige sidestolper med bræddeholdere, 15 sæt 2,5 tons binderinge i kantskinner og 2 stk. plywood bagdøre bagerst. Traileren er XL-godkendt og har en tilladt totalvægt på 38.000 kg.
Og så det samlede vogntog:
![](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/cms/d100v-468-dobbelt.jpg)
![Klik venligst](https://www.lastbilnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
![](/images/print.gif)
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Tysk trailerproducent får ny Country Manager for Skandinavien
- Lastvognsservice flytter til Nørre Alslev
- Lastbilchassiser fra Holland bliver udvidet med endnu mere plug and play
- Transportfirma i Aabenraa tog tre tiptrailere i nummerorden
- Belgisk udlejningsvirksomhed har fået den 2.000 fra Holland
- Italiensk transportvirksomhed bestiller 1.500 lastbiler hos svensk leverandør
- Fødevaregrossist kører elektrisk
- Andelen af tunge el-lastbiler ligger på 1,2 procent
- 763 nye lastbiler over 16 ton kørte ud af juni
- Bestanden af lastbiler over 16 ton er vokset 5,7 procent
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |