En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
Tirsdag 23. april 2024 kl: 10:28
Af: RedaktionenLastas i Hedensted har leveret det første city modulvogntog som Duo2. City-modulvogntoget består af to sættevogne, hvor den forreste er koblet på en trækker, og den bagerste er koblet på den forreste via en dolly. City-modulvogntoget må være op til 34 meter langt i modsætning til kendte modulvogntog, der må være 25 meter
![]() |
Dobbelttrailer-vogntogene må veje omkring 70 ton, og trods deres større vægt vil de slide mindre på vejene, da at vogntogene har mindst 11 aksler at fordele på vægten i forhold til almindelige modulvogntog, som typisk har 8 aksler.
Det positive argument for de ekstra lange vogntog, er udsigt til en reducere godstransportens CO2-udledning, da man med et dobbelttrailer-vogntog kan fragte væsentlig mere gods end med almindelige vogntog og modulvogntog - samt at logistikvirksomhederne kan spare omkostninger ved at effektivisere med de lægere vogntog.

Det første city modulvogntog - uden trækker - som Lastas har leveret, består forrest af en to-akslet Kel-Berg city gardintrailer med 10-tons aksler, luftaffjedring, skivebremser, Tridec tvangsstyring af den bagerste aksel, bund af 28 mm hårdttræsplanker med stålplade over Tridec drejesystem og TÜV-godkendt til 9.000 kg. Derudover er der monteret et galvaniseret WAP-træk i bagenden, 13 stk. FlexStrap surringsstropper og en Dhollandia-lift med mere. Traileren er XL godkendt og har en tilladt totalvægt på 35.000 kg.

Dernæst kommer en to-akslet Kel-Berg dolly med galvaniseret chassis og to 9-tons luftaffjedrede aksler med skivebremser. Dollyen, der har en tilladt totalvægt på 18.000 kg, er leveret med 400 mm nedbygget trækstang og har en skammelhøjde på 1.150 mm.

Til sidst kommer en tre-akslet Kel-Berg gardintrailer med tre ni-tons luftaffjedrede aksler med skivebremser. Den 15.050 mm lange trailer har plads til 37 europaller på bunden, der er udført i 28 mm hårdttræsplanker og TÜV-godkendt til 9.000 kg. Derudover er der monteret 8 stk. forskydelige sidestolper med bræddeholdere, 15 sæt 2,5 tons binderinge i kantskinner og 2 stk. plywood bagdøre bagerst. Traileren er XL-godkendt og har en tilladt totalvægt på 38.000 kg.
Og så det samlede vogntog:

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- De fleste lastbilimportørerne melder klar til transportmesse
- Bokstrailer kan læsses både bagfra og fra siden
- Trailer med gående gulv er ude på 15 meter
- Kartofler kører med fire-akslet tip-trailer
- Vognmand i Sevel kører ud med 520 blå løvekræfter
- Skraldebiler er blevet mere lydløse
- Langeskov-vognmand kan række langt med ny lastbil
- Bjergningsbil nummer to er taget i brug
- Containerchassis har plads til to kasser
- Køletrailer får energi fra sol, batterier og energigenvinding
- En ordre på 25 el-lastbiler har fået produktionstallet op på over 2.000
- Syv trækkere hentede syv tip-trailere til Fyn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |