Renovationsselskab kører ud på Djursland med de første 14 hollandske lastbilerTirsdag 10. januar 2023 kl: 11:57 Af: Redaktionen![]() Urbaser har sat 14 fabriksnye DAF LF260-renovationslastbiler i drift på Djursland. Senere følger yderligere 17 DAF-renovationsbiler i blandt andet Jammerbugt, Aarhus og Odsherred kommuner. Knap var den sidste nytårsraket fyret af, før renovationsselskabet Urbaser A/S gik i gang med indsamling af restaffald for affaldsselskabet Reno Djurs i Norddjurs og Syddjurs kommuner. Det skete med 14 fabriksnye DAF LF260 renovationsbiler samt yderligere syv tre-akslede renovationsbiler fra en anden producent, som Urbaser fik leveret lige før nytår Urbaser vandt sidste år udbuddet på indsamling af restaffald på Djursland samt en række andre udbud i eksempelvis Jammerbugt, Aarhus og Odsherred Kommuner. De 14 nye DAF’er på Djursland er de første af en samlet ordre på 31 DAF renovationsbiler, som Urbaser har bestilt til levering over det næste halve år. De nye renovationsbiler på Djursland er alle to-akslede DAF LF260 4x2 FA, der er opbygget med affaldskomprimatorer. - Vi har valgt DAF LF’er på 18 tons totalvægt til Djursland, men vi har også bestilt lidt mindre udgaver af LF’erne på henholdsvis 16 og 12 tons totalvægt til kørselsopgaver i de andre kommuner, siger Johnny Lind, der er indkøbsansvarlig hos Urbaser. ![]() Urbasers indkøbsansvarlige, Johnny Lind (tv.) tager imod de første 14 af i alt 31 nye DAF renovationslastbiler fra lastbilsælger Klaus Hauge fra ESA Trucks Danmark mens værkfører Bent Thomsen fra DAF serviceforhandler AMC i Aarhus får ansvaret for service og vedligeholdelse af DAF’erne. - Vi har specificeret bilerne med affaldskomprimatorer fra svenske Norba og italienske Mazzocchia, der er skræddersyet til de specifikke indsamlingsopgaver. I begge tilfælde er der tale om to-kammer affaldskomprimatorer, så bilerne kan indsamle to forskellige affaldsfraktioner på samme tur, tilføjer han. Elektriske affaldskomprimatorer Affaldskomprimatorer på renovationsbilerne drives af et såkaldt E-PTO af typen TM43 fra virksomheden Banke ApS i Sønderborg. E-PTO’en består af en kraftig Li-Ion-batteripakke med 43 kWh kapacitet i kombination med en hydraulikpumpe og el-motor samt en elektronisk styreenhed, der driver hydrauliksystemet på affaldskomprimatoren. Batterierne oplades med grøn strøm, når renovationsbilerne er parkeret om natten, og batteripakken rummer nok strøm til at drive affaldskomprimatoren hele den følgende arbejdsdag. Dermed undgås at lastbilens dieselmotor skal trække affaldskomprimatoren og udlede CO2, når affaldet komprimeres inden videre transport. - Ud over at reducere dieselforbruget har de elektrisk drevne affaldskomprimatorer også et betydeligt lavere støjniveau under driften. Det gavner selvfølgelig borgerne på indsamlingsruterne, men det er også en stor fordel for vores medarbejdere, siger Johnny Lind. Lastbilerne knæler for bedre ergonomi Med DAF LF’erne får Urbaser både komfortable og ergonomiske renovationsbiler med gode ind- og udstigningsforhold. - Dem har vi yderligere forbedret ved at få eftermonteret en såkaldt kneeling-funktion, så forenden af renovationsbilerne automatisk sænkes ca. 200 mm, når håndbremsen trækkes. Det giver endnu bedre ind- og udstigningsforhold til førerhuset, hvilket især er særligt relevant på renovationsbiler, hvor chaufførerne skal ind og ud af førerhuset flere hundrede gange om dagen, understreger Johnny Lind. De nye renovationsbiler til Urbaser på Djursland er leveret i et samarbejde mellem Area Manager Nordic Lars Klogborg fra DAF Trucks Danmark og lastbilsælger Klaus Hauge fra DAF-forhandleren, ESA Trucks i Kolding, der har stået for koordinering af opbygning samt levering af bilerne. Når bilerne er i drift, ligger opgaven med den løbende service og vedligeholdelse af de 14 nye DAF’er hos DAF-serviceforhandler AMC i Aarhus. Om Urbasers nye DAF LF260 4x2 FA renovationsbiler:
Om Reno Djurs:
Om Urbaser:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |