MERCEDES-BENZ OM MARKEDET FOR VAREBILER:
- Branchen har været udfordret i 2022, og totalmarkedet er faldet.Torsdag 12. januar 2023 kl: 11:40 Af: Redaktionen![]() Trods tilbagegang i totalmarkedet solgte Mercedes-Benz flere varebiler i Danmark i 2022 end nogensinde og tog dermed førstepladsen. De flotte resultater tilskrives ikke kun et stærkt produktprogram, men også organisatoriske tiltag. - Branchen har været udfordret i 2022, og totalmarkedet er faldet. Alligevel er vi lykkedes med at gå imod tendensen, hvilket viser, at vi sammen med vores dygtige forhandlere er blevet gode til at navigere i kriser, mens vi leverer på fælles mål, siger salgschef hos Mercedes-Benz Vans Danmark, Louise Klink Raaschou I 2022 gik totalmarkedet for varebiler 13,2 procent tilbage, men trods tilbagegangen solgte Mercedes-Benz flere varebiler i Danmark i 2022 end nogensinde - og tog ifølge Bilstatistik.dk dermed førstepladsen med 6.494 nye registreringer og en vækst på 24,4 procent (eksklusive ombyggede varebiler) Hos Mercedes-Bens fremhæver man et stærkt produktprogram, styrket af blandt andet introduktionen af den nye Citan, som en en del af baggrunden for, at Mercedes-Benz gik mod markedstendensen og overgik 2021-salget i alle segmenter. Sprinter blev topsælger i segmentet I segmentet for large-modeller fastholdt Mercedes-Benz en førsteplads takket være Sprinter-modellen, som med 2.859 solgte enheder stod for 30,4 procent af markedet i 2022. I mid-size-segmentet, hvor Mercedes-Bens har modellerne, Vito, V-Klasse og EQV, blev det til en andenplads med 2.985 solgte enheder. Og i small-segmentet, hvor Mercedes-Benz har den kompakte og veludstyrede Citan, der kørte frem med en vækst på 196,8 procent sammenlignet med 2021, blev det til en andenplads. I segmentet for fuldt elektriske varebiler kom Mercedes-Benz Vans ud af 2022 med en markedsandel på 31,9 procent, hvilket gav en førsteplads. Denne udvikling skyldes ifølge Mercedes-Benz selv blandt andet lanceringen af den nye eVito med forbedret rækkevidde. Et dygtigt forhandlernetværk - Branchen har været udfordret i 2022, og totalmarkedet er faldet. Alligevel er vi lykkedes med at gå imod tendensen, hvilket viser, at vi sammen med vores dygtige forhandlere er blevet gode til at navigere i kriser, mens vi leverer på fælles mål. Vores succes skyldes naturligvis også et stærkt og attraktivt modelprogram, hvor vi blandt andet er stolte over at være ledende på det elektriske marked. Her har vores forhandlere fra start prioriteret og investeret i vores overordnede strategi om at være ’leading in electric’, og dette har tydeligt kunne betale sig, siger salgschef hos Mercedes-Benz Vans Danmark, Louise Klink Raaschou. Hun understreger derudover, at succesen hos Mercedes-Benz Vans ikke kun skal måles i bundlinje og markedsandele. - Med et stigende fokus på elbiler, digitalisering og øget kompleksitet er forandringerne i fuld gang. Derfor har det også været en vigtig opgave ikke alene at sikre overskud på bundlinjen, men også overskud på den menneskelige konto. Vi har derfor opstartet en såkaldt organisatorisk transformation for at øge trivslen hos vores medarbejdere i takt med stigende produktivitet, de dagligt leverer, forklarer Louise Klink Raaschou. To nye elektriske varebiler undervejs Mercedes-Benz Vans ser frem til et nyt år, hvor to nye lanceringer skal være med til at holde niveauet højt for Mercedes-Benz varebiler i Danmark. Dette gælder lanceringen af den elektriske eCitan, som kommer til Danmark i først halvår af 2023, samt den nye eSprinter i large-segmentet med nyt udstyr og øget rækkevidde. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |