Forsiden
      

Sådan fungerer et ACB-system

Onsdag 20. august 2014 kl: 10:42
Af: Redaktionen

Volvo Trucks Danmark har besluttet at standardmontere sikkerhedssystemet ACB uden merpris i alle FH-lastbiler fra uge 37. Systemet giver chaufføren et ekstra øje - og tager over, hvis han griber ind og forhindre en kollision i at opstå

Sådan fungerer et ACB-system
I praksis fungerer systemet på den måde, at er der fare for en ulykke, bliver chaufføren advaret med et rødt advarselslys på forruden. Hvis chaufføren ikke reagerer på advarselssignalet, begynder lyset at blinke, og der høres et kraftigt advarselssignal. For at finde ud af om chaufføren er opmærksom på risikoen for en ulykke, indsamler systemet oplysninger om rattets og pedalernes bevægelser. Hvis for eksempel chaufføren reagerer ved at dreje på rattet, så faren kan undgås, konkluderer systemet, at chaufføren har kontrol over situationen, og der foretages ikke en automatisk nødbremsning. Hvis ikke, sørger systemet for at bringe lastvognen til standsning inden påkørsel eller reducere hastigheden så meget, at ulykkens omfang kan reduceres væsentligt.


Volvo ACB har to "øjne"
Volvo Trucks kombinerer både funktionen fra en radar og et kamera. Så snart man kører over 15 km/t, identificerer radaren det forankørende objekt og beregner afstand og hastighed. Kameraet identificerer et billede med en skarp afgrænsning og den præcise position på den forankørende. Det giver en øget præcision i vurderingen af situationen i form af en mere sikker og hurtig konstatering af stationære objekter og en mere præcis afklaring af trafiksituationerne - specielt ved køretøjer i parallelle vognbaner i et kurveforløb. Det giver dermed langt færre falske alarmer. Derudover reducerer dobbeltløsningen risikoen for falske alarmer, når lastvognen nærmer sig broer, bropiller, trafikheller og master for enden af T-kryds.


I de nedenstående videoer fra youtube viser Volvo Trucks, hvordan systemet fungerer - det er ganske effektivt.








ACB omfatter
ACC
Adaptive Cruise Control
Den tilpassende fartpilot, der løbende under kørslen bibeholder og sikrer en forsvarlig afstand til det forankørende køretøj. 

FCW
Forward Collision Warning
Den røde lampe, der vises på forruden, og alarmen, der giver lyd, når man kommer for tæt på den forankørende. I de fleste tilfælde har disse to en præventiv virkning, så der ikke bliver behov for nødbremsen.


Læs også:



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst