Speditionsfirma i Hjørring har fået sin første DAF
Fredag 8. marts 2024 kl: 13:21
Af: RedaktionenLastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted har leveret en ny tre-akslet DAF XG+ 530 til Vendelbo Spedition i Hjørring. Den nye trækker er firmaets første DAF, som chauffør Jan Hauge har fået at køre i. - Hos Vendelbo Spedition har vi som mål både at give vores chauffører den bedste komfort og så vidt muligt også imødekomme chaufførernes om bilmærke, siger materialeansvarlig hos Vendelbo Spedition, Martin Lynnerup
Chauffør Jan Hauge har kørt DAF i en stor del af sin 42-årige karriere som både chauffør og vognmand. Han er lidt af en DAF-feinschmecker, og derfor var det naturligt for Vendelbo Spedition i Hjørring, som Jan Hauge tidligere har kørt for som vognmand og nu kører for som chauffør, at han skulle have en XG+ 530 fra DAF’s nyeste lastbilgeneration, da det var tid til ny bil.
- Hos Vendelbo Spedition har vi som mål både at give vores chauffører den bedste komfort og så vidt muligt også imødekomme chaufførernes om bilmærke. Det har vi i den grad opnået med Jans nye XG+, siger materialeansvarlig Martin Lynnerup.
- Vores flåde på ca. 45 lastbiler til nord- og sydgående transport består primært af svenske lastbiler, men da vi skulle bestille ny bil til Jan, var ingen af svenskerne klar til at levere med aerodynamisk og forlænget førerhus, som EU har tilladt for flere år siden. Det kunne DAF, og da Jan er lidt af en DAF-tosse, blev det sådan, forklarer Martin Lynnerup.
Den nye DAF XG+ er den første nye DAF i virksomhedens over 50-årige historie. Den er leveret af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted, som har leveret flere DAF'er til Jan Hauge, da han selv var vognmand gennem 13 år.
Jan Hauge kunne anbefale Carsten Lykke som en omhyggelig, præcis og ordholdende leverandør.
- Carsten er en god fyr med stor erfaring, fokus på detaljen og god humor, og hvis den nye DAF arter sig, som Jan ellers har lovet, er det ikke sidste gang vi handler med Carsten, fastslår Martin Lynnerup.
1.320 liter brændstof i to tanke
Lastbilmægleren har leveret den nye DAF som chassis med 700 liters brændstoftank i venstre side samt fabrikslakeret førerhusmed blandt andet parkeringskøler. PM Lastvognsservice i Hedensted, der er DAF servicepartner, har monteret den luftforskydelige skammel samt en ekstra 620-liters brændstoftank i højre side, så den samlede kapacitet er oppe på 1.320 liter.
Det er muligt, fordi XG+-modellen har et 330 mm længere og EU-godkendte førerhus, der giver 300 mm længere akselafstand end en tilsvarende trækker med standardførerhus. AdBlue-tanken rummer 85 liter og er placeret mellem førerhusgulvet og forskærmen i venstre side.
Øgaards Lastvognsopbyg & Hydraulik i Ejstrupholm, der er fast leverandør af opbygninger af både trækkere og forvogne til Vendelbo Spedition, har opbygget den nye DAF-trækker med eksempelvis heldækkende aludørk både foran og bag skamlen, bakke til snekæder i højre side, G-strenge, høj galge samt skjult værktøjsskab til yderligere snekæder bag sideskørtet i venstre side.
HP Teknik i Horsens har bidraget med montering af 3.000 W omformer, kaffemaskine, TV med antenne, mikroovn samt solcelleanlæg på taget til drift af det omfattende elektriske udstyr.
Malingen af chassis og opbygning er udført af Nordjysk Autolakering i Sæby, mens Karl Johan Buur i Vrå har taget sig af førerhuset indvendigt med ekstra knappolstring og diodehimmel ud over den fabriksmonterede læderkabine.
- Jeg er meget tilfreds med hele leveringsprocessen og slutresultatet. Det er den bedst udstyrede og mest avancerede lastbil, jeg nogensinde har kørt. Uden, at det skal misforstås, bliver det nok også min sidste fabriksnye lastbil. Jeg er blevet 63 år, så det passer nok med, at den og jeg går på pension samtidig, siger Jan Hauge.
Fakta om den nye DAF XG+ 530:
DAF XG+ 530 FTS 6x2 med ECAS-luftaffjedring på alle tre aksler, Norges-bogie med akseltryksforskydning til 19 tons på trækaksel. 12,9 liters seks-cylindret MX13-motor med en effekt på 530 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2.700 Nm. 12-trins ZF TraXon TX2620 DD-gearkasse med direkte topgear og integreret ZF Intarder med 500 kW bremseeffekt. DAF SR1347 trækaksel med enkeltreduceret bagtøj med 2,53:1 i udveksling og mekanisk differentialespærre.
XG+-førerhus med 165 mm forlænget, aerodynamisk front og 330 mm forlænget sovekabine. Ekstra højt tag med Excecutive komfortpakke med blandt andet Xtra Leather Air fører- og passagersæder, hvoraf sidstnævnte er drejbart, to køjer med DAF Relax Bed-underkøje med 150 mm springmadras med pocket-fjedre og 50 mm topmadras. Klimapakke med fuldautomatisk klimaanlæg, lamineret glas med solfilm i for- og sideruder, parkeringskøler, separat 6 kW oliefyr. LED-for- og baglygter, sidemarkeringslygter og kabinelys.
- Vores flåde på ca. 45 lastbiler til nord- og sydgående transport består primært af svenske lastbiler, men da vi skulle bestille ny bil til Jan, var ingen af svenskerne klar til at levere med aerodynamisk og forlænget førerhus, som EU har tilladt for flere år siden. Det kunne DAF, og da Jan er lidt af en DAF-tosse, blev det sådan, forklarer Martin Lynnerup.
Chauffør Jan Hauge foran Vendelbo Spedition's nye DAF XG+ 530
Den nye DAF XG+ er den første nye DAF i virksomhedens over 50-årige historie. Den er leveret af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted, som har leveret flere DAF'er til Jan Hauge, da han selv var vognmand gennem 13 år.
Jan Hauge kunne anbefale Carsten Lykke som en omhyggelig, præcis og ordholdende leverandør.
- Carsten er en god fyr med stor erfaring, fokus på detaljen og god humor, og hvis den nye DAF arter sig, som Jan ellers har lovet, er det ikke sidste gang vi handler med Carsten, fastslår Martin Lynnerup.
1.320 liter brændstof i to tanke
Lastbilmægleren har leveret den nye DAF som chassis med 700 liters brændstoftank i venstre side samt fabrikslakeret førerhusmed blandt andet parkeringskøler. PM Lastvognsservice i Hedensted, der er DAF servicepartner, har monteret den luftforskydelige skammel samt en ekstra 620-liters brændstoftank i højre side, så den samlede kapacitet er oppe på 1.320 liter.
Det er muligt, fordi XG+-modellen har et 330 mm længere og EU-godkendte førerhus, der giver 300 mm længere akselafstand end en tilsvarende trækker med standardførerhus. AdBlue-tanken rummer 85 liter og er placeret mellem førerhusgulvet og forskærmen i venstre side.
Øgaards Lastvognsopbyg & Hydraulik i Ejstrupholm, der er fast leverandør af opbygninger af både trækkere og forvogne til Vendelbo Spedition, har opbygget den nye DAF-trækker med eksempelvis heldækkende aludørk både foran og bag skamlen, bakke til snekæder i højre side, G-strenge, høj galge samt skjult værktøjsskab til yderligere snekæder bag sideskørtet i venstre side.
HP Teknik i Horsens har bidraget med montering af 3.000 W omformer, kaffemaskine, TV med antenne, mikroovn samt solcelleanlæg på taget til drift af det omfattende elektriske udstyr.
Malingen af chassis og opbygning er udført af Nordjysk Autolakering i Sæby, mens Karl Johan Buur i Vrå har taget sig af førerhuset indvendigt med ekstra knappolstring og diodehimmel ud over den fabriksmonterede læderkabine.
- Jeg er meget tilfreds med hele leveringsprocessen og slutresultatet. Det er den bedst udstyrede og mest avancerede lastbil, jeg nogensinde har kørt. Uden, at det skal misforstås, bliver det nok også min sidste fabriksnye lastbil. Jeg er blevet 63 år, så det passer nok med, at den og jeg går på pension samtidig, siger Jan Hauge.
Fakta om den nye DAF XG+ 530:
DAF XG+ 530 FTS 6x2 med ECAS-luftaffjedring på alle tre aksler, Norges-bogie med akseltryksforskydning til 19 tons på trækaksel. 12,9 liters seks-cylindret MX13-motor med en effekt på 530 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2.700 Nm. 12-trins ZF TraXon TX2620 DD-gearkasse med direkte topgear og integreret ZF Intarder med 500 kW bremseeffekt. DAF SR1347 trækaksel med enkeltreduceret bagtøj med 2,53:1 i udveksling og mekanisk differentialespærre.
XG+-førerhus med 165 mm forlænget, aerodynamisk front og 330 mm forlænget sovekabine. Ekstra højt tag med Excecutive komfortpakke med blandt andet Xtra Leather Air fører- og passagersæder, hvoraf sidstnævnte er drejbart, to køjer med DAF Relax Bed-underkøje med 150 mm springmadras med pocket-fjedre og 50 mm topmadras. Klimapakke med fuldautomatisk klimaanlæg, lamineret glas med solfilm i for- og sideruder, parkeringskøler, separat 6 kW oliefyr. LED-for- og baglygter, sidemarkeringslygter og kabinelys.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Svenstrup har fået to lastbiler med kran i hver sin ende
- To nye fire-akslede tiptrailere blev overgivet til Give-vognmand
- Tre-akslet maskinanhænger blev hængt på fire-akslet forvogn
- Tip-traler rummer 61,5 kubikmeter og er sendt til Hasselager
- Vognmand fra Vendsyssel har fået en ny walkingfloor-trailer med fire aksler
- Fransk lastbilproducent kan også være med på 600 elektriske kilometer
- Produktionen er gået i gang
- Fransk trækker kørte fire stjerner hjem i sikkerhedstest
- Jumbotrailer med hydraulisk rampe kan bruges til maskintransport
- Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
- Elektriske lastbiler har fået en større andel
- Transportfirma i Skive har fået de første to ud af syv
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |