Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
Tirsdag 30. april 2024 kl: 12:59
Af: RedaktionenFra januar 2025 træder nye regler i kraft om afgifter baseret på køretøjers CO2-emissionsklasse. Med en ny vejledning informerer Færdselsstyrelsen om indplaceringen af lastbiler i CO2-emissionsklasserne
Vejledningen indeholder en grundig beskrivelse af reglerne for indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser, og den henvender sig bredt til aktørerne inden for vejgodstransporten i Danmark.
Færdselsstyrelsen gør opmærksom på, at vejledningen alene Færdselsstyrelsens fortolkning af reglerne og er baseret på relevante fortolkningsbidrag fra øvrige involverede styrelser.
Baggrund for afgifter baseret på CO2 emissionsklasser:
- Fra onsdag 1. januar 2025 skal der ifølge Vejafgiftsloven betales afgift for lastbiler og køretøjskombinationer efter CO2-emissionsklasser
- Emissionsklasserne følger EU-direktivet om afgifter på køretøjer for benyttelse af vejinfrastrukturer (eurovignetdirektivet)
- Med ændringen af eurovignetdirektivet er medlemsstaterne ansvarlige for, at afgiftssatserne i vejafgiftsordninger på deres vejnet afspejler lastbiltrafikkens klimabelastning
Emissionsklasser:
- Medlemsstaterne skal indplacere konventionelle lastbiler med forbrændingsmotorer i CO2-emissionsklasserne 1, 2 og 3, mens ”lavemissionslastbiler” skal indplaceres i CO2-emissionsklasse 4 og ”nulemissionslastbiler” i CO2-emissionsklasse 5.
Interesserede kan læse mere om vejafgiftsloven her:
Interesserede kan læse vejledningen om CO2 emissionsklasser her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Syv-akslet vogntog kan både suge og blæse
- Fire-akslet trailer med gående gulv er ekstra lang
- Avanceret it-system kan beregne vejafgift for den enkelte distributionstur
- Containertransportør har fået el-bil nummer fire fra Södertälje
- Tip-kærre har huller til gafler i forenden
- De fleste lastbilimportørerne melder klar til transportmesse
- Bokstrailer kan læsses både bagfra og fra siden
- Trailer med gående gulv er ude på 15 meter
- Kartofler kører med fire-akslet tip-trailer
- Vognmand i Sevel kører ud med 520 blå løvekræfter
- Skraldebiler er blevet mere lydløse
- Langeskov-vognmand kan række langt med ny lastbil
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |